luni, 18 februarie 2013

Secolul al XIX-lea , prin ochii fotografilor


Arta  este o îndeletnicire care necesită timp şi dedicaţie, de aceea până în epoca modernă artiştii au stat sub protecţia  celor puternici şi capabili să-i susţină financiar.Această "umbrelă" le-a permis  pictorilor, sculptorilor sau poeţilor să-şi pună în practică ideile, dar în aceaşi timp i-a constrâns să accepte sugestiile  generoşilor "mecena".În epoca modernă,ideile   inovatoare s-au răspândit cu repeziciune , iar unii artişti mai rebeli nu s-au mai mulţumit să creeze opere pe gustul suveranilor şi al nobilimii.Sătuli să mai creeze portrete la comandă sau să înfăţişeze scene mitologice, reprezentanţii noiii generaţii au ieşit la lumină, la propriu şi la figurat.Între timp, progresele ştiinţifice   au permis pentru prima oară captarea unor imagini.Ideea că se pot capta imagini cu ajutorul unei cutii mari era cunoscută de mult timp, însă nu fusese încă descoperit suportul adecvat pentru a le imprima.
Pe la 1826 s-a obţinut o primă fotografie  a unui colţ din natură, însă imaginea era neclară , în ciuda timpului de expunere de 8 ore.Abia în anul 1839, eforturile concertate ale francezilor Niepce si Daguerre s-au concretizat în obţinerea unui procedeu de a capta imaginile din natura folosind plăci din argint, care erau developate apoi cu ajutorul vaporilor de mercur si al unor săruri, devenind permanente.Daguerre însuşi  fusese iniţial pictor.
Invenţia numită "dagherotip" a fost prezentată membrilor Academiei Franceze, iar metoda a devenit o proprietate a statului francez.
Fotografiile astfel obţinute se obtineau în numai 20 minute ,  şi erau mult mai precise.Cu ajutorul acestei tehnici, au fost fotografiate treptat peisaje, naturi statice, obiecte de artă şi apoi personaje.






Fotografiile au devenit populare .Cu ajutorul lor au fost imortalizate personaje celebre ale istoriei moderne, altele prezintă aspecte inedite şi zone exotice, într-o manieră mult mai degajată decât arta oficială.
Iata-i  pe Daguerre şi pe  nişte membri ai familiei sale.


 Viitorul preşedinte SUA, Abraham lincoln, în 1846.Iată-l apoi în vizită pe front în timpul războiului civil (1861-1865), care va decide soarta sclavilor negri de pe plantaţiile sudiştilor.
 
 In această sângeroasă confruntare, anumiţi oameni îşi riscau viaţa pentru a-i elibera pe sclavi, trecându-i clandestin spre statele din nord, industrializate, care  le ofereau locuri de muncă în fabrici.
Femeia din stanga a acţionat ca spion , iar bărbatul a fost combatant în timpul războiului de secesiune

 In Australia, sunt fotografiaţi aborigenii pe  care coloniştii englezi i-au marginalizat.
In Japonia, sub presiunea americanilor, a inceput la sfârşitul secolului al XIX-lea o noua epocă, Era Meiji,marcată de adoptarea modelelor Occidentului european.Astfel, Japonia  a devenit cel mai avansat stat din Orient.





duminică, 17 februarie 2013

Poftiţi la Expoziţie!

Jumătatea secolului al XIX lea aduce cu sine schimbări majore în viaţa oamenilor, vechile tradiţii sunt treptat abandonate, pentru a face locului spiritului nou care insufleţeste  revoluţia europeană de la 1848 şi are ecouri pe toate continentele.
Revoluţia industrială trece printr o noua fază, care transformă radical şi spaţiile publice .
În anul 1851 se desfăşoară la Londra Expoziţia Universală în uimitoarea construcţie din lemn,  fier şi sticlă, numită Crystal Palace.Aceasta era o realizare uimitoare , o ilustrare a geniului ingineresc care va face mai târziu posibilă apariţia zgârie norilor pe cerul New York ului.Maiestuoasa construcţie din Hyde Park  , care acoperea un spaţiu de peste 90.000 mp , a stârnit deopotrivă uimirea, admiraţia şi  critica contemporanilor. Acest design revoluţionar corespundea cerinţelor -în absenţa electricităţii, asigura un spaţiu extrem de luminos, cu o temperatură placută , cu costuri scăzute de construcţie şi , pe de asupra, mai era şi demontabil!
Suprafaţa imensă  a găzduit  pavilioanele ţărilor participante într-o atmosferă extrem de plăcută.
Numărul vizitatorilor a depăşit orice aşteptări, peste 6 milioane de oameni din toate categoriile sociale erau nerăbdători să  călătorească  virtual prin lume. Preţul biletelor era accesibil , astfel că mulţi oameni, asemenea reginei Victoria au  vizitat de mai multe ori fascinantul loc.
Expoziţia a avut un succes atât de mare, încât primea şi vizitatori de pe peste Ocean.Ziarele din New Zork  erau atât de interesate, încât îşi sfătuiau cititorii să dedice cel puţin o săptămână şederii la Londra.
Nu la fel de entuziasmaţi erau reprezentanţii vechii nobilimi, cărora  grupurile mari de oameni le dădeau fiori, deoarece le aminteau de  puternicele manifestaţii populare paşoptiste.
Nobilii  demodaţi nu ştiau ce pierd!
Cine ar fi ratat ocazia de a vedea în aceeaşi zi, sub acelaşi acoperiş minunăţii  ale  lumii naturale de pe toate continentele,  alaturi de noile minuni ale tehnicii?...într-o vreme când cei mai mulţi locuitori ai Europei de Est nu aveau măcar ocazia să-şi părăsească satul!
Cum India era  mandria Coroanei britanice,  exotismul acestei îndepărtate regiuni nu putea să lipsească din oferta expoziţiei.
Însăşi regina Victoria  a oferit vizitatorilor ocazia de a admira celebrul diamant Koh I Noor, despre care se spune că aduce numai neplăceri bărbaţilor care l-au purtat.

 Să ne imaginăm cum  prindea viaţă un colţ de Orient prin intermediul imensului elefant indian împăiat.

Alte exponate  reflectau noile tehnologii folosite în industrie  , în domeniul textil , al prelucrării metalelor

  Oamenii epocii victoriene  erau avizi de senzaţional, astfel că expoziţia cuprindea  şi o secţiune dedicată noilor specii descoperite , dar şi fiinţelor preistorice.Unul dintre celebrii vizitatori a fost controversatul Charles Darwin!

 
Nimeni nu se plictisea la Marea Expoziţie de la Londra, astfel ca  ea a fost mutată într-o suburbie şi a mai funcţionat până în anii  30, când clădirea a luat foc.
Sper că nu ai adormit  încă !!!