duminică, 24 februarie 2013

Ştiinţa şi tehnica în slujba războiului

Până la Primul Război Mondial, o mulţime de invenţii au apărut: telegraful, motorul
cu combustie internă, aeroplanul şi submarinul purtător de torpile.

 Avionul a devenit  armă foarte eficientă, pentru recunoaştere, pentru vânătoare (urmărirea şi distrugerea altor avioane în zbor) şi pentru bombardament sau  transport de persoane şi materiale.Avioanele de recunoaştere observau de sus poziţiile inamicului sau făceau fotografii aeriene. Avioanele de bombardament puteau arunca din aer bombe de până la 1.000 de kilograme.
Pe parcursul războiului au fost construite 200.000 de avioane şi 250.000 motoare de avion.

În anul 1915, presa britanică a denumit „Năpasta Fokker” avioanele piloţilor germani care permiteau executarea focului prin pasul elicei. Aliaţii au fost practic „orbiţi” de aviaţia germană.

În 1914, Germania deţinea 48 de submarine, dintre care doar 29 erau operaţionale , însă era  depăşită numeric de Marea Britanie, care deţinea 77  submarine funcţionale. Blocada maritimă a Germaniei organizată de forţele Antantei a început să aibă un efect puternic asupra moralului şi productivităţii germane. Ca rezultat, în februarie 1917, liderii militari germani au reuşit să‑l convingă pe CancelaTheobald von Bethmann-Hollweg să declare războiul submarin total, cu scopul de stopa alimentarea forţelor britanice.Folosirea pe scară largă a submarinelor, în special de către Germania,
a determinat flota engleză să ia măsuri suplimentare : tunurile şi torpilele.Marea Britanie şi Germania  deţineu cele mai importante flote.Vasele mari au fost dotate cu aparate de radiocare facilitau descoperirea submarinelor inamice.

Pentru a întrerupe războiul de tranşee şi a înlocui cavaleria pe câmpul de luptă, pe Frontul de Vest au fost folosite primele "care de asalt" în anul 1916.Se pare că atât ruşii, cât şi germanii   pregăteau această invenţie de câţiva ani, însă englezii au materializat  proiectul unui car de luptă capabil să se opună redutabilelor mitraliere, pe care l-au numit "tank".Atât tancurile, cât şi mitralierele  erau greoaie şi au necesitat perfecţionări, dar s-au impus spre finalul războiului, de ambele părţi.Francezii au introdus carul de asalt Renault, devenit "generalul tanc" care i-a învins pe germani în 1918.

Folosit întâi pentru survolarea Mării Nordului şi zonei Baltice, Zeppelinul a ajuns din 1915 o armă de război importantă pentru germani:era destul de rapid şi avea multiple avantaje: putea transporta
mai multe mitraliere, avea un încărcător de muniţie foarte mare şi o rezistenţă şi mai mare. În 1915, două zeppeline au lansat 24 de kg de explozibil asupra unor oraşe din Anglia.

În Primul Război Mondial au loc primele bombardamente aeriene din istorie, cu efect psihologic devastator asupra populaţiei civile. În jur de 5% din totalul victimelor de război au fost civili, în timp ce în al Doilea Război Mondial procentul acestora va fi de 50%.
Automobilul  a devenit indispensabil: nu era legat de un itinerar precis, nodurile de cale ferată fiind tot mai frecvent vizate de aviaţie; capacitate mare de a evita un obstacol.De aceea  sute de mii de automobile au fost folosite în scopuri militare.

Toate aceste noi tehnologii necesitau o cantitate din ce în ce mai mare de combustibil:dacă în anul 1900 producţia mondială de petrol era de 20 milioane de tone, în anul 1913 s‑a ridicat
la 51 milioane de tone. Cel mai mare producător din lume era SUA cu 9 milioane de tone
în 1900 şi 23 de milioane în 1913. În anul 1912, după SUA, urmau în ordine Rusia şi România.
Remarcabil este faptul că în anul 1907, ţara noastră a produs 1.129.297 tone, iar în anul
1912 1.806.942 tone de petrol.
Războiul total  includea o mare varietate de aparate, tehnici şi metode prin care se urmărea anihilarea inamicilor şi scurtarea războiului.
Utilizarea armelor chimice nu era o premieră în istorie. Între gazele folosite pentru producerea de pierderi părţii adverse au fost identificate clorul, bromul, hipoazotitul, anhidrida sulfuroasă. Anglia a produs în anul 1915 circa 200.000 tone clor industrial, Franţa 60.000 tone, iar Germania 100.000 tone.Armele chimice au fost „vedeta” Primului Război Mondial, fiind folosite pe scară largă în o serie de bătălii, provocând o imensă panică şi 1.300.000 victime (100.000 combatanţi morţi pe câmpul de luptă şi sute de mii de oameni rămaşi pentru totdeauna cu afecţiuni respiratorii sau urme de arsuri). Protecţia împotriva substanţelor toxice de luptă a constituit o preocupare din ce în ce mai mare:pentru protecţia colectivă au fost amenajate adăposturi contra gazelor; englezii foloseau în interior ventilatoare de mână sau aparate speciale pulverizatoare de soluţii neutralizante; adăposturi închise cu pânze; porţiuni de tranşee acoperite.Pentru protecţia individuală s‑au confecţionat ochelari speciali şi măşti pentru protecţia căilor respiratorii
 În Primul Război Mondial s‑a folosit şi arma biologică. Au fost descoperite laboratoare clandestine în care erau cultivaţi agenţi biologici ca antraxul . Toate armatele combatante erau dotate cu cai, care au devenit ţinta predilectă a adversarilor.De asemenea, numeroase epidemii au făcut ravagii în rândul soldaţilor.

Armamentul folosit în război  a fost extrem de divers, de aceea echipamentul militar s-a modificat pentru a răspunde noilor provocări.




Primul Razboi Mondial (1914-1918) a schimbat vieţile tuturor, de la monarhi, la soldaţi ,până la copii.Toţi  oamenii s-au confruntat cu temeri, cu lipsuri materiale şi dureroase pierderi.















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu